! ॐख़ख़ღستورم انميღॐख़ख़
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو نرحب بزوار منتدى عالم الشينوبي ويشرفنا تسجيلكم الينا في منتدانا الرائع والمتواضع بكم نستطيع ان نحقق الافضل لذى من يريد بناء امبراطوريته في احد القرى يسارع بتسجيل وشكرا باجمل الزوار مع تحيات الاداره
! ॐख़ख़ღستورم انميღॐख़ख़
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو نرحب بزوار منتدى عالم الشينوبي ويشرفنا تسجيلكم الينا في منتدانا الرائع والمتواضع بكم نستطيع ان نحقق الافضل لذى من يريد بناء امبراطوريته في احد القرى يسارع بتسجيل وشكرا باجمل الزوار مع تحيات الاداره
! ॐख़ख़ღستورم انميღॐख़ख़
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

~¤©§][مرحبا بك في منتدى ستورم انمي][§©¤~

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورمجلة ستورم انميمركز رفع عالم الشينوبيالتسجيلدخول
اعلان هام ادارة منتدى عالم الشينوبي تم افتتاح باب طلبات الاشراف نرجو وضع طلباتكم في قسم طلبات الاشراف وافضل مشرف سياخذ وسام افضل مشرف ووضع اسمه على لوحة الشرف تحيات الادارا

شاطر | 

احنا نستاهل نعيش ؟

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أحمد مرسى
عضو ناشط
عضو ناشط
أحمد مرسى

احنا نستاهل نعيش ؟  Empty
مُساهمةموضوع: احنا نستاهل نعيش ؟    احنا نستاهل نعيش ؟  Emptyالسبت نوفمبر 20, 2010 4:19 pm

يارب ذنوبي ملئت العنان

وبسال نفسى هو انا استاهل اعيش ؟

ارجع اقولك خاليك متفائل انت لية مش واخد بالك ان ربنا اكبر مما تتخيل انت

يمكن جملة سمعتها كتير الايام اللى فاتت

لا تنظر الى صغر حجم المعصيه ولكن انظر الى عظمه من عصيت

اولاا ترابط الكلام شايف ان الجملة مش مريحنى لية

اولاا ربنا قال لو اهل الارض جميعا ع قلب افسد رجل ما نقص شىء من ملكى

بمعنى ان ربنا اكبر من معصيتك انت مهما كان حجمها

يا شباب الفكرة مش فى حجم المعصية لا الفكرة انك محظوظ والله محظوظ انك مولد مسلم وتحمد ربنا ع كدة

وكمان ليك رب حق قولة حق وهو الحق وانا اعلم جيدا ان ربنا اكبر من معصيتك انت تعالى الله عز وجل

علشان كدة حبيت اصحح المعلومة اوعى تفتكر انك لما تصلى دة يبقى جميل عند ربك لا يا حبيبى كل حاجة انت بتعملها دى علشانك انت الله الغنى ونحن الفقراء الية

بس انا وانت مهمها نتصور عمر خيالك ما هيقدر يستوعب حجك رحمة ربنا وحجم عدل ربنا وقدرة ربنا انت اصلاا عقلك مش هيقدر هتعمل اية بقى

اللهم ما لك الحمد حتا ترضا

نرجع لفكرة التوبك انت تستاهل تعيش ؟

لو بتتعامل مع مدير ليك وعملت واحد فى 100 من اللى بتعملة مع ربنا هيقولك انت مش تستهل تعيش انت ناكر الجميل وجاحد وانا رغم كل دة وانت فى الاخر كمان بتقولى لا وكمان وقت الشغل مش موجد وهيطلع ليك كل حاجة ولله المثل الاعلى

ربنا مش كدة ربنا كبير ورحمتة كبيرة جداا تعمل معصية يجى الملاك يكتبها ربنا ياّمر بان المعصية تكتب بعد فترة على امل انك ترجع لربك وتوب ولو اتكتب معصية بتبقى سيئة وحدة ولكن لو عملت حسنة لك 10 اضعاف والله يضاعف لمن يشاء وهو عل كل شىء قدير

ولما تيجى تصلى مثلاا وتدخل الجامع مش هينفع تقابل ربنا وانت ع كتفك معاصى لا الملايكة بترفع عنك كل الذنوب وبتدخل تقابل ربنا وانت بدون ادنى ذنب وانت خارج ان شاء الله ربنا بيرفع من عليك كل الذنوب

الصلوات الخمس ، والجمعة إلى الجمعة ، ورمضان إلى رمضان ، كفارة لما بينهن إذا اجتنبت الكبائر

ها عرفت انك تستاهل تعيش طالما انت ليك ربنا كبير يعفو عن ما يشاء ولكن اياك ان تعصى عمد واياك ان تعصى بدون رجوع

فمن منا لا يعصى ؟ كلنا بنعصى بس مش الكل بيتوب

وعلشان كدة محدش يقدر يقولك انت داخل الجنة او داخل النار او انت فى جهنم او انت فى الجنة الله اعلم

وعلشان فى ناس بتخاف تقولك انا افضل اصلى وصوم وبقى كويس وفى الاخر اموت ع معصية انا بقولك وان شاء الله دة يحصل مستحيل تبقى حياتك كلها تمام وتموت ع معصية ولو دة حصل يبقى من الاول كان فى خلل فى نيتك لكن ممكن تعصى طول حياتك وتموت ع طاعة علشان قلت ليك ربنا رحمتة اكبر مما تتخيل انت وعلشان كمان ممكن يبقى فى بذرة امل فى قلب الانسان اللى بيعصى دة كان عايز يرجع بس ضعف منة وتملك شيطان مش تبرير ولكن دة ممكن يكون سبب

وبكدة انتها التوبيك ويارب فكرة الموضوع توصل ليكم

وع فكرة دة تصحيح افكار لينا مش موضوع فى القسم الاسلامى
أحمد مرسى ; توقيع العضو
Minato Namikaze
الادارة
الادارة
Minato Namikaze

مُساهمةموضوع: رد: احنا نستاهل نعيش ؟    احنا نستاهل نعيش ؟  Emptyالإثنين نوفمبر 22, 2010 4:35 am

cheers شكرا لك صديقي
Minato Namikaze ; توقيع العضو
https://stormanime.ahlamontada.net
أحمد مرسى
عضو ناشط
عضو ناشط
أحمد مرسى

مُساهمةموضوع: رد: احنا نستاهل نعيش ؟    احنا نستاهل نعيش ؟  Emptyالأربعاء نوفمبر 24, 2010 6:20 pm

أشكرك على المرور الرائع

تحياتى لك
أحمد مرسى ; توقيع العضو

احنا نستاهل نعيش ؟

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1